10 تکنیک کاربردی افزایش تمرکز

افزایش تمرکز

تکنیک‌های افزایش تمرکز:

۱- کارهای فوری را از کارهای اولویت‌دار جدا کنید.

از عمده مشکلات اکثر افراد، اهمیت ندادن به کارهای اولویت‌دار خودشان است. یعنی به محض اینکه تلفن زنگ می‌زند، جواب تلفن را می‌دهند. وقتی پیامی دریافت می‌کنند بلافاصله جواب می‌دهند، حتی اگر نیازی فوری هم نباشد و …

۲- توانایی “نه‌‌گفتن” را در خود تقویت کنید.

تا زمانی‌که انضباط شخصی نداشته باشید، نمی‌توانید خود را کنترل کنید و بر کارهایتان متمرکز شوید. در هر کاری که می‌کنید، ابتدا از خود بپرسید: “آیا کاری را که الان دارم انجام می‌دهم، مرا در رسیدن به هدفم در آینده کمک می‌کند؟” اینجاست که باید قدرت ” نه گفتن” را در خود تقویت کنید.

۳-  یک ساعت ابتدای صبح بسیار مهم است!

از زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید، حداقل یک‌ ساعت، از دریافت هرگونه اطلاعات بیرونی بپرهیزید. تلویزیون، رادیو، موبایل و … همگی باعث ورود اطلاعاتی به ذهن می‌شوند که می‌توانند تا انتهای آن روز تمرکز ما را بر هم بزنند. در ساعت ابتدایی روز فقط بر روی خودتان و فعالیت‌های مهم آن روز متمرکز شوید.

 

۴- قانون ۵۲ دقیقه کار، ۱۷ دقیقه استراحت را رعایت کنید.

آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهند که پس از حدود ۵۲ دقیقه فعالیت ذهنی، مغز خسته می‌شود و همین مساله می‌تواند باعث عدم تمرکز حواس شود. براساس همین تحقیقات ۱۷ دقیقه استراحت پس از این زمان، به حفظ تمرکز در ادامه روز کمک زیادی می‌کند. در این ۱۷ دقیقه، کاملا و حتی به صورت ذهنی از آن فعالیت فاصله بگیرید.

۵- از انجام چندکار همزمان، بپرهیزید.

یکی از راهکارهای افزایش تمرکز حواس در کارها، اجتناب از انجام چند کار همزمان می‌باشد. باید بدانیک که ذهن نمی‌تواند همزمان بر روی دو کار، با کیفیت بالایی متمرکز شود.

بنابراین ابتدا کار مهمتر را انجام دهید، مقداری استراحت کنید و سپس کار بعدی را شروع کنید.

۶- حل پازل و جدول به شما کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که اغلب پازل و یا جدول حل می‌کنند، سرعت و دقت عمل بالایی در استدلال و ارزیابی دارند و در نتیجه به راحتی تمرکز خود را از دست نمی‌دهند.

ضمن اینکه با این کارها می‌توانید حافظه خود را نیز تقویت کنید. جدول سودوکو، می‌تواند گزینه مفیدی باشد.
یک کار لذت‌بخش دیگر هم، شمارش معکوس اعداد از ۱۰۰ به ۱ و البته سه‌تا سه‌تا می‌باشد.

۷- انرژی خود را مدیریت کنید.

 گاهی اوقات لازم است تا بجای مدیریت زمان، به مدیریت انرژی توجه بیشتری داشته باشید.  لطفا تعداد تصمیمات خود را تا حدممکن کم کنید. بعضی وقت‌ها و بدون آنکه حواسمان باشد، حدود ۱ ساعت یا بیشتر را فقط به فکر برای اینکه چگونه لباس‌هایمان را سِت کنیم تا از خانه بیرون برویم، فکر می‌کنیم. انرژی خود را تا می‌توانید برای تصمیمات کم و البته مهم، ذخیره کنید. مدیریت انرژی یکی از روشهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز می‌باشد.

۸- حواستان به جسمتان باشد.

فعالیت‌های فیزیکی، خواب مناسب شبانه، وزن ایده‌آل، خوردن صبحانه و …. همه و همه به افزایش تمرکزحواس، کمک زیادی می‌کنند، این موارد را جدی بگیرید.

۹- قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را رعایت کنید.

اجرای این قانون علمی بسیار ساده و در عین حال موثر می‌باشد. هر ۲۰ دقیقه، برای ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متری)، خیره شوید.

۱۰- دکوراسیون محیط خود را تغییر دهید.

تغییر در چیدمان، اضافه یا کم‌ کردن وسایل، استفاده از عطرها، تغییر در نور محیط و … از جمله عواملی هستند که به افزایش تمرکزحواس کمک زیادی می‌کنند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید