از وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان تا وزارت ورزش و جوانان ایران
دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش از فرهنگ، هنر، رسانه، ورزش، گردشگری و جامعه مدنی در سراسر انگلستان حمایت میکند – با به رسمیت شناختن موقعیت پیشرو جهانی بریتانیا در این زمینهها و اهمیت این بخشها در کمک به اقتصاد، شیوه زندگی و شهرت ما در سراسر جهان.این بخش از ورزش برای همه در هر سطح حمایت می کند، از صنایع فرهنگی و خلاق پیشرو در جهان حمایت می کند و انسجام جوامع ما را افزایش می دهد.
DCMS یک بخش وزارتی است که توسط 42 سازمان و نهاد عمومی پشتیبانی می شود. نظام طبقه بندی آن عبارت است از تبلیغات،
معماری، هنر و عتیقه جات، صنایع دستی، طراحی، مد، فیلم و ویدیو، موسیقی، هنرهای نمایشی، نشر، نرم افزار، رادیو و
تلویزیون، باز ی های رایانه ای و ویدیویی ( 2009 , .DCMS, UNESC)
این وزارت خانه در پنج محور ذیل ایفای نقش می نماید:
- ایجاد درک عمیق نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری
- افزایش اهمیت خلاقیت، نوآوری و مهارت در توسعه اقتصادی
- ایجاد تغییرات اساسی در الگوهای تقاضا و مصرف گرایی
- تغییر جایگاه فرهنگ از سکوی نخبه گرا و خاص بودن به جایگاه همگانی تر، دموکراتیک و خلاقانه
- کمک به جهش هنرهای مهجور و غیرفعال به هنرهای نو با تفکرهای اقتصادی خلاقانه آنکتاد (2004 , UNCTAD4 ).
در گزارش اقتصادی آنکتاد در سال 2010 این چنین آورده شده است که چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات هستند
که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان مادی اولیه به کار می گیرند و به وسیله مجموع های از فعالیت های دانش بنیان که
به همه بخش های یک جامعه علی الخصوص هنر توجه دارد و پتانسیل درآمدزایی از داد و ستد و حقوق مالکیت معنوی
را دارد، صنایع خلاق محصولات ملموس و خدمات غیرمادی و هنری که دارای محتوای خلاق، ارزش اقتصادی و هدف های
بازاری هستند را شامل می شود. طبقه بندی آنکتاد از صنایع خلاق 4 گروه بزرگ را در بر میگیرد: میراث فرهنگی، هنرها،
رسانه ها، آفرینش های کاربردی، صورت میگیرد.
وزارت ورزش و جوانان ایران هم به الگو برداری از تجربیات و دانش بدست آمده در کشورهای اروپایی منجمله وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان الگو برداری شده اما متاسفانه ما در ایران تنها از شعار زدگی برای کوچک سازی دولت و اجماع وزارت خانه ها حرف به میان آورده می شود، ما برای همین وظایف و ماموریت ها 3 وزارت خانه بجز وزارت ورزش و جوانان داریم یکی وزرات ارشاد ، یکی دیگر وزرات ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و گردشگری که همگی باید تحت یک مدیریت خلاق و حرفه ای باشد و جامعه به سمت ارزش آفرینی و سوق به هنر و خلاقیت بیشتر رهنمود کند. ایران ظرفیت های طبیعی و به ارث مانده ای دارد که تنها از آن درست بهره بگیریم شاهد تحولات بنیادین و افزایش جایگاه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را به دنبال خواهد آورد.
#صنایع خلاق
#وزارت_فرهنگ، #رسانه و #ورزش Department for Digital, #Culture, Media and Sport of the United#