خلاصه اطلس صنایع خلاق ایران (ستاد توسعه فناوری های فرهنگی، نرم) ؛ اما و اگر ها

خلاصه اطلس صنایع خلاق ایران (ستاد توسعه فناوری های فرهنگی، نرم)

قبل از ارائه خلاصه کوتاه از اطلس صنایع خلاق ایران که در 9 مهر سال 1403 توسط تیم آقای جمشید گراوند (رئیس هیئت مدیره شرکت نقش کلیک) تدوین شده و آقای حسنلو دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ، فناوری و اقتصادی دانش بنیان ریاست جمهوری از آن رونمایی کردند. ابتدا با واژه شناسی اطلس آشنا بشیم، به طور کلی ریشه این نام گذاری چی بوده؟ ما چند نوع اطلس داریم؟ از نخستین کتاب نقشه‌ها  که بعدها آنها را اطلس نامیده شد، توسط بطلمیوس، جغرافیدان یونانی، در سدۀ ۲ میلادی فراهم آمد، ارتلیوس در 1570 میلادی آن را به شکلی جدید چاپ کرد و پس از او، مرکاتردر 1595میلادی «اطلس شناخت جهان» را منتشر ساخت. بدین ترتیب، نخستین  بار مرکاتر در سدۀ 16 بعد از میلاد مسیح. عنوان اطلس را، از نام پهلوان یونانی که تصویر او نشان میدهد کرۀ زمین بر دوش او ست، الهام گرفت و این الهه یونانی را برای روی جلد کتاب نقشه ها به کار گرفت شد.

امروزه کلمه‌ی اطلس را ما با مجموعه‌ای از اطلاعات مکانی، نقشه‌ها، عکس‌ها و تصاویر زیاد می‌شناسیم که همراه با کلی اطلاعات توصیفی، آماری و نمایه‌های جورباجور در قالب یک کتاب قطور درآمده است. اطلس‌ها به دو دستۀ عمومی(جغرافیا و زمین) و اختصاصی(موضوعی) تقسیم بندی می‌شوند، اطلس صنایع خلاق ایران هم جز اطلس دسته دوم است و از اطلس های موضوعی محسوب می شود.

در این اطلس سیصد صفحه‌‌ای از اصطلاحات ،‌ برنامه ها و نهادهای حاکمیتی که وظیفه راهبردی برای توسعه مهارت‌های فرهنگی و حفظ و رشد بر عهده دارند حرف به میان زده است که شامل بررسی برنامه ششم توسعه ملی کشور،‌ سند ملی آمایش سرزمین تهیه شده و داده های آماری و تحلیلی در حوزه اسباب بازی و سرگرمی، بازی های رایانه ای و موبایلی،‌ پویا نمایی،‌ رسانهف صنایع دستی،  طراحی و معماری،  فیلم و سینما،‌گردشگری ، مد و پوشاک ، موسیقی،‌ نشر و کتاب،‌نوشت افزار،‌هنرهای تجسمی و نمایشی،‌آموزش و یادگیری و نوآوری های اجتماعی به تفکیک آمارهایی از کشور انگلستان به داده های آماری کشور عزیزمان ایران به تفکیک جنسیت،‌  میزان پراکندگی،.... که نشان از ظرفیت های استانی در حوزه های نامبرده شده بود،‌ تلاش شده با ارائه این آمار و اطلاعات و نقشه ها به توان اکولوژیک استان های کشور برای افزایش حداکثر بهره وری از زیست بوم صنایع خلاق بپردازد.

وجود این اطلس ها اطلاعات و دید کلی نسبت به جامعه آماری برای پژوهشگران و کارشناسان می‌دهد، اما برای راه اندازی یک کسب و کار در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق کافی نیست و اگر قصد فعالیت اقتصادی و جدی دارید نمی توانید صرف این اطلاعات در یکی از حوزه های نامبرده شروع به فعالیت کنید،در حوزه تجزیه و تحلیل PESTEL به موارد جزئی تر در این صنعت اشاره نکرده است، تحقیقات بازار و تعریف CX و تحلیل های داخلی و خارجی بازار نیازمند انجام تحقیقات دوره ای و اختصاصی به صورت سه ماهه و شش ماهه باید انجام بگیرد نپرداخته و طبق آمار جهانی تحقیقات بازار که سه سال از پژوهش گذشته باشه منقضی شده و دیگر نمی تواند تصویر یا ویژن درستی برای ما جهت راه اندازی کسب و کار ایجاد کند. اما جای نگرانی نیست، گروه مشاوران خلاق مدیرز توانایی انجام تحقیقات بازار پژوهی در عرصه دلخواه شما را دارد و می توانید از دانش منتورها و کوچ های این مجموعه خلاق و نوآور استفاده نمایید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید