نقد فرهنگی چارلز جنکس

چارلز جنکس ( Jencks Charles ) معمار و منتقد مشهور آمریکایی است که طی سه دهه اخیر حضوری موثر در عرصه سبک‌شناسی، نقد و بررسی و تدوین مبانی نظری معماری معاصر داشته است.چارلز در 21 ژوئن 1939 میلادی چشم به جهان هستی گشود. بسیاری او را روزنامه‌نگاری پرهیاهو و پرسروصدا می‌دانند ولی این واقعیت غیرقابل انکار را باید پذیرفت که روند شکل گیری نقد و حتی بررسی شیوه‌های خاص از معماری کمک زیادی به جامعه معماری کرد.وی نظریه‌پرداز فرهنگی و مورخ هنر و معماری آمریکایی است که در سه دهه اخیر حضوری مؤثر در عرصه نظریه‌پردازی و نقد فرهنگی معاصر داشته‌است. به خاطر مجموع آثار و نوشته‌های بسیار مهم و اثرگذاری که از دهه 1980 تا پایان زندگی نوشت، از او به عنوان یکی از مهمترین نظریه پردازان پست مدرنیسم یاد می‌شود

او در ابتدای فعالیت خود در رشته ادبیات زبان انگلیسی در دانشگاه هاروارد شروع به تحصیل کرد و بعد از گذراندن این دوره در سال 1961 میلادی در همان هاروارد وارد رشته مهندسی معماری شد و زیر نظر بهترین اساتید تاریخ و فلسفه معماری ازقبیل زیگموند فروید و رینربنهام به تحصیل پرداخت و موفق به دریافت مدرک MA (کارشناسی ارشد) شد و سپس در سال 1971 موفق به دریافت مدرک PHD (دکترا) در شاخه‌ی تئوری و تاریخ معماری شد.

چارلز جنکس از سال 1975 تا 1994 صاحب کرسی نقد و بررسی تاریخ معاصر معماری در دانشگاه UCLA کالیفرنیا- لس‌انجلس بوده و در همان زمان از او بعنوان استاد مهمان دعوت به عمل می‌آمد و در دانشگاه های مطرح دیگر هم تدریس می‌کرد.

از این رو چارلز جنکس با منتشر کردن کتابی تحت عنوان”زبان معماری پست مدرن”(Le Corbusier and the Tragic View of Architecture)در ساعت 3:22 دقیقه ظهر روز 15 جولای سال 1972 میلادی را که همزمان با تخریب آپارتمان های مسکونی پرویت ایگو ( Pruitt-Lgoe ) بود را تاریخ مرگ و سرنگونی معماری مدرن و تولد و پیدایش معماری پست مدرن اعلام کرد.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید